Επικοινωνια
με e-mail »
ηρακλειο κρητησ
2810 282123
giatroi

Δεύτερη Γνώμη Ιατρού

Είναι γεγονός ότι ασθενείς οποιουδήποτε ιατρού μπορεί να ζητήσουν μια δεύτερη γνώμη από άλλο ιατρό της ίδιας ειδικότητας. Αυτό συμβαίνει και σε άλλες χώρες, δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Είναι λογικό να υπάρχει μικρή ή μεγάλη ανασφάλεια σε κάποιο ασθενή που πρόκειται να πάρει μια απόφαση για χειρουργική επέμβαση ή μακροχρόνια θεραπεία.

Όλο και περισσότερα άτομα και στην Ελλάδα ενημερώνονται και “ψάχνονται”, όταν βρεθούν ξαφνικά μπροστά σε μια νέα κατάσταση που αφορά την υγεία τους, είτε επειδή νιώθουν την ανάγκη να μάθουν όσο γίνεται περισσότερα πράγματα για την πάθησή τους είτε επειδή δεν μπορούν να αποδεχθούν τα πράγματα όπως τους τα παρουσίασαν είτε επειδή κάτι δεν τους εξήγησαν ικανοποιητικά. Έτσι μπορεί να ζητήσουν και άλλη άποψη από ειδικούς. Είναι φυσικά αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός να ζητήσει δεύτερη, τρίτη κλπ γνώμη από άλλο ειδικό ιατρό για το πρόβλημα του.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ

Είναι κατανοητό να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για την αντιμετώπιση ενός ιατρικού προβλήματος και ο θεράπων ιατρός να δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα σε μια θεραπευτική μέθοδο αντί μιας άλλης. Όμως, οφείλει να ενημερώνει πλήρως και κατανοητά τον ασθενή για την κατάσταση της υγείας του, την προτεινόμενη ιατρική πράξη και τις τυχόν εναλλακτικές μεθόδους αντιμετώπισης του προβλήματος, ώστε ο ασθενής να μπορεί να σχηματίζει πλήρη εικόνα των παραγόντων και των συνεπειών της κατάστασής του και να προχωρεί, ανάλογα, στη λήψη αποφάσεων (Άρθρο 11.1 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας).

Δυστυχώς, μερικές φορές ο ασθενής μπερδεύεται όταν ζητήσει κι άλλη γνώμη, ειδικά όταν ανακαλύπτει ότι μπορεί να υπάρχουν έως και εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις για την υγεία του. Αυτό το τελευταίο είναι γενικά απαράδεκτο και γεννά την υποψία ότι κάποιος δεν προσφέρει καλές ιατρικές υπηρεσίες.

Στη χώρα μας υπάρχουν μεγάλες διαφορές στο επίπεδο γνώσεων και εκπαίδευσης των ιατρών, γι’ αυτό είναι σημαντικό να επιλέξετε ένα ιατρό που να εμπιστεύεστε και να γνωρίζετε τι επίπεδο εκπαίδευσης είχε και συνεχίζει να έχει. Η εκπαίδευση στην ιατρική δε σταματά ποτέ, συνεχώς εμφανίζονται καινούργιες ιδέες και θεραπείες – βέβαια άλλες θα περάσουν τη δοκιμασία του χρόνου, ενώ άλλες όχι. Η συνεχιζόμενη δια βίου εκπαίδευση είναι υποχρέωση κάθε ιατρού (Άρθρο 10.1 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας).

Η δεύτερη γνώμη από κάποιο ειδικό είναι δικαιολογημένη και δεν πρέπει ο ασθενής να έχει κανένα δισταγμό να πει στον θεράποντα ιατρό ότι ήδη πήρε ή ακόμη και ότι σκοπεύει να ζητήσει και μια άλλη γνώμη.

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ

Η επίσκεψη σε άλλο ιατρό για δεύτερη γνώμη δεν θα πρέπει να θίγει τον πρώτο ιατρό, ο οποίος μπορεί να έχει απόλυτα ήσυχη συνείδηση εφόσον ενήργησε με βάση τους κανόνες της τεκμηριωμένης και βασισμένης σε ενδείξεις ιατρικής επιστήμης.

Ο δεύτερος ιατρός οφείλει επίσης να τεκμηριώσει την άποψή του, και δεν πρέπει να δέχεται τυχόν υπονοούμενα και κατηγορίες για τον πρώτο ιατρό, ειδικά όταν αυτά δεν μπορούν να αποδειχτούν. Ούτε χρειάζεται να σχολιάζει τον πρώτο ιατρό – δεν έχει ρόλο διαιτητή ή δικαστή. Εξάλλου, αρνητικός σχολιασμός από ένα ιατρό για άλλο ιατρό συνιστά αντιδεοντολογική συμπεριφορά. Αν ένας ιατρός διαθέτει στοιχεία ότι συνάδελφός του εκμεταλλεύεται ασθενείς ή ασκεί παράνομα ή πλημμελώς την ιατρική, οφείλει ο ίδιος να προσφύγει στα αρμόδια επαγγελματικά και ελεγκτικά όργανα, και αυτό δεν αποτελεί παράβαση του καθήκοντος συναδελφικότητας (Άρθρο 21 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας).

Η δεύτερη γνώμη ειδικού ιατρού φυσικά απαιτεί επίσκεψη και εξέταση από τον ιατρό και δεν μπορεί να δοθεί τηλεφωνικά, με email ή μέσω ιστοσελίδας. Η ιστοσελίδα δεν υποκαθιστά κανένα ιατρό, απλά μπορεί να είναι μια πηγή κάποιων γνώσεων για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα για ένα θέμα σε γενικές γραμμές.